Skip to main content

Actuele informatie

Tijdelijke, plaatselijke regel

Bunker onderhoud; wateroverlast aanpakken

In verband met onderhoudswerkzaamheden is tijdelijk de volgende plaatselijke regel van kracht op de holes:

E8 | D2 | D3 | D6 | D7 | C2| C3 | C6 | A1 | A4 | A8

De met zand gevulde drainage sleuven in het algemene gebied zijn ‘grond in bewerking’ en een verboden speelzone.

Als de bal in of tegen een drainagesleuf ligt óf de drainagesleuf belemmering vormt voor de stand van de speler, moet de speler de belemmering ontwijken volgens regels 16-1b. De speler moet de bal droppen binnen 1 clublengte van de dichtstbijzijnde plaats waar de belemmering wordt ontweken- niet dichter bij de hole.

Straf voor het spelen van de bal vanaf een verkeerde plaats. Bij overtreding van regel 14.7a:
Algemene straf: Verlies van de hole bij matchplay of twee strafslagen bij strokeplay.

Update baanonderhoud

De afgelopen periode zijn er op verschillende onderdelen van de baan herstelwerkzaamheden en extra onderhoud uitgevoerd, soms ter verbetering, soms uit noodzaak. Graag geven we een inkijkje in wat er speelt, wat we doen, en waarom. Natuurlijk altijd met het belang van de baan én speelplezier van de spelers voorop.

Greens

We hebben de afgelopen maanden te maken gehad met extreme droogte, wat heeft geleid tot schade aan de greens. In eerste instantie is geprobeerd de schade te herstellen met extra beregening, maar door het zoute water ontstond juist een ophoping van zouten in de bodem. Hierdoor konden de grasplanten minder voeding opnemen, wat ze verzwakte en uiteindelijk gevoelig maakte voor schimmels, zoals anthracnose.

Om dit tegen te gaan, is onder andere kalk gebruikt om de zouten los te maken van de zandstructuur. Daarnaast is de beregening verminderd (mede door gunstige regenval) en zijn alle aangetaste greens doorgezaaid. Zo herstellen kale plekken sneller en verbeteren we de algehele kwaliteit van het gras.

Door het gebruik van ijzer ter bestrijding van schimmels, worden de (optische) bandensporen van de tractor zichtbaarder. Regulier maaien zorgt er gelukkig voor dat dit weer snel wegtrekt. De sporen zijn helaas niet te voorkomen bij werkzaamheden als deze. Goed nieuws is dat we de schimmel ‘dollarspot’ tot nu toe buiten de greens hebben weten te houden!

Er is ook een wateronderzoek uitgevoerd om het zoutgehalte te meten. Conclusie: het water is te zout, mede door verdamping tijdens het droge voorjaar. Zout blijft namelijk achter, waardoor het water steeds zilter wordt. Er wordt nu gewerkt aan een oplossing waarbij zoet water wordt gemengd met water uit een waterbron bij C8, al blijkt dit nog niet voldoende. Bovendien is gebleken dat de duiker, die de twee vijvers met elkaar verbindt, lek is. Dit zorgt voor extra instroom van brak water. Deze verbinding wordt afgesloten, waarna opnieuw wordt gemeten om te zien of de situatie verbetert.

Fairways

Zoals elk jaar zien we op de fairways sprieten ontstaan die lastig te maaien zijn met de kooimaaier. De groomers (een type mes) werken onvoldoende, waardoor we vaker de cirkelmaaier inzetten. Deze maaier wordt echter ook gebruikt voor de rough, en door de snelle groei daar moesten we soms keuzes maken in de planning. Zeker omdat de (nog nieuwe) maaier tijdelijk stuk is geweest.

Een mooie stap vooruit is de inzet van robotmaaiers op de A-holes. Deze robots helpen ons om het maaiwerk efficiënter en consistenter uit te voeren.

Bunkers

In meerdere bunkers is recent nieuw zand aangebracht als onderdeel van renovaties. Hierdoor kan er tijdelijk verschil ontstaan tussen de bunkers qua speeleigenschappen. De bovenlaag moet namelijk fijner zijn, terwijl de onderlaag stevig moet blijven. In de nieuwe bunkers zit het zand nog te los en moet het inklinken, in de oude bunkers juist te vast. Momenteel zijn we bezig om het zand beter te verdelen, losser te maken waar nodig, en de lagen goed met elkaar te mengen.  Zo creëren we een meer consistente bunkerervaring op de hele baan.

Algemene baanverzorging

We zijn dit jaar eerder gestart met het verwijderen van riet en bramenstruiken, met als doel de zichtlijnen en uitstraling van de baan te verbeteren. De baan heeft prachtige waterpartijen die nu vaak aan het oog worden onttrokken. Door het opschonen van oevers en zichtlijnen willen we die verborgen uitzichten beter tot hun recht laten komen.

Een goed voorbeeld hiervan is de teebox van hole D1. Waar je nu vooral tegen bomen, riet en bramen aankijkt. Daarachter ligt een schitterende vijver die straks weer zichtbaar wordt.

Met alle werkzaamheden streven we ernaar om de kwaliteit, speelbaarheid en uitstraling van de baan verder te verbeteren. We danken iedereen voor het begrip en de betrokkenheid. Samen zorgen we ervoor dat de baan in topconditie blijft – nu en in de toekomst.

Bereikbaarheid avond 29 op 30 oktober

In verband met werkzaamheden zijn de volgende wegen afgesloten van 29 oktober 20:00 tot 30 oktober 05:00 uur:

Afsluiting:

  • De N202 is afgesloten tussen de afrit van de A22 en de kruising met de Laaglandersluisweg (kruising voor het RWS-kantoor).
  • Verkeer vanaf de A22 richting Velsen IJmuiden kan de afrit van de A22 als normaal gebruiken.
  • De kruising Laaglandersluisweg blijft beschikbaar, verkeer volgt vanaf daar ook een kortere omleiding.

Omleidingen:

  • Verkeer vanuit Amsterdam-Westpoort richting IJmuiden zal worden omgeleid via de A5 en de A9.
  • Verkeer vanuit Velsen IJmuiden richting Amsterdam zal worden omgeleid via de A9, de A200 en de N200.
  • Vanaf de N202 is er een omleiding via de Laaglandersluisweg, het Spijk, Hofgeesterweg, Roosensteinweg en de Rijksweg.